عکس سیاسی

عکس‌های سیاسی و سیاستمداران

عکس سیاسی

عکس‌های سیاسی و سیاستمداران

عکس سیاسی

مجموعه ای از عکس های سیاسی و تصاویر چهره سیاستمداران برجسته ایران و جهان


حجت الاسلام محمدجواد باهنر

در سال 1312 در یک خانواده پیشه ور ساده در شهر کرمان به دنیا آمد و خواندن و نوشتن و قرائت قرآن را در مکتب آموخت و سپس به تحصیل علوم دینى در مدرسه معصومیه آن شهر پرداخت.
همزمان ، تحصیلات ابتدایى و متوسطه را نیز ادامه داد و پس از اخذ دیپلم در سال 1332 به قم رفت و سطوح عالى علوم اسلامى را در حوزه علمیه قم طى کرد. وى فقه را در محضر مرحوم آیت الله بروجردى ، فقه و اصول را در محضر امام خمینى ((ره )) و تفسیر و فلسفه را نزد علامه طباطبایى فراگرفت .
شهید باهنر سپس به تحصیلات دانشگاهى رو آورد و حدود سال 1337 موفق به اخذ لیسانس در رشته الهیات و بعد از آن موفق به اخذ فوق لیسانس در رشته علوم تربیتى و سپس دکتراى الهیات از دانشگاه تهران شد.
شهید باهنر ضمن تدریس و ایراد خطابه و برنامه ریزى دینى ، به تالیف کتب درسى اشتغال ورزید و حدود سى کتاب و جزوه تعلیمات دینى را براى تدریس (از دوره ابتدایى تا دانشسرا) تالیف کرد؛ وى همزمان ، فعالیتهاى اجتماعى خود را نیز ادامه داد و در تاسیس ((دفتر نشر و فرهنگ اسلامى )) کانون توحید و ((مدرسه رفاه )) نقش موثرى داشت .
شهید باهنر در سال 1341، همکارى خود را با نهضت اسلامى و سیاسى روحانیت به رهبرى امام خمینى ((ره )) آغاز کرد و در اسفند ماه 1342 پس از ایراد سخنرانى هایى در مساجد، ((هدایت ))، ((الجواد)) و ((حسینیه ارشاد))، به مناسبت سالگرد حادثه ((فیضیه ))، دستگیر شد و پس از آن متناوبا شش بار به زندانهاى کوتاه مدت محکوم شد و از سال 1350 ممنوع المنبر گردید و بالاجبار در جلساتى که به عنوان کلاس درس ‍ برپا مى شد، سخنرانى و به بیان نقطه نظرات اسلامى ، انقلابى خود مى پرداخت .
وى در سال 1357 به فرمان امام ((ره )) و به همراه چندتن از یاران ، مامور تنظیم اعتصابات شد و در همان سال نیز با فرمان امام ((ره )) به عضویت شوراى انقلاب اسلامى در آمد.
دیگر مسئولیتهاى شهید باهنر پس از پیروزى انقلاب اسلامى عبارتند از:
مسئولیت نهضت سواد آموزى ، نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان ، نماینده شوراى انقلاب اسلامى در وزارت آموزش و پرورش ، نماینده مردم تهران در مجلس شوراى اسلامى .
شهید باهنر که به سرنوشت آموزش کشور و آینده نونهالان انقلاب بى اندازه توجه داشت و مدام در فکر بهبود و پیشرفت آن بود، سرانجام در کابینه محمد على رجائى به سمت وزیر آموزش و پرورش منصوب شد. پس از فاجعه شوم بمب گذارى در دفتر حزب جمهورى اسلامى و شهادت دکتر بهشتى ، شهید باهنر به عنوان دبیر کل حزب جمهورى اسلامى انتخاب شد و به دنبال انتخاب شهید رجائى به سمت ریاست جمهورى ، به عنوان نخست وزیر جمهورى اسلامى به مجلس معرفى شد که با راى قاطع مجلس به تشکیل کابینه خود پرداخت .
این شهید فرزانه و سراسر اخلاق و اخلاص و تواضع ، که خود را وقف خدمت به مردم ستمدیده کرده بود، سرانجام پس از سالها مبارزه تلاش ، به همراه یار و یاور دیرینه اش ((محمد على رجائى )) رئیس جمهور اسلامى ایران ، در هشتم شهریور 1360 در انفجار ساختمان نخست وزیرى که به دست منافقین کوردل صورت گرفت به مقام منیع شهادت دست یافت.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی